onsdag 12 maj 2010

NYC, bla bla bla...

Just i detta nu när jag skriver det här inlägget har vi precis lämnat New York bakom oss. Vi sitter i ett av Amtraks tåg mot Toronto. Utanför vagnen påminner landskapet och husen mycket om det som ofta kännetecknar vårt kära hemland.

Vi har spenderat sju dagar i den stora staden. Vi har haft strålende väder och ett intensivt schema.  Jag överdriver faktiskt inte när jag påstår att vi har vandrat runt omkring åtta till tio timmar om dagen. Vi har korsat varenda gata på Manhattan. Times Square, Soho, Noho, Tribeca, Greenwich Village, Meatpacking District, Chelsea och med all säkerhet några till. Vi var längst ner i söder vid vattnet och såg solen gå ner över byggnaderna. Vi tog färjan över till Staten Island, stod där ute på däck med sol och vind och vinkade till Frihetsgudinnan, tur och retur. Vi var över till Brooklyn, Williamsburg där vi strosade runt bland secondhand- och bokbutiker. Vi var längst upp i Rockefeller Center, såg ut över staden och blåste nästan bort. En kväll hade vi biljetter till Shout Out Louds som spelade på Webster Hall, träffade några andra svenskar när det var slut. Någon av dem hade bott där så han visste vilken källare som serverade god musik och dansant öl. Andra kvällar spenderade vi några timmar i mörkret på en jazzbar, några andra på ett klassiskt amerikanskt diner, en och annan frukost i Central Park. Vi iaktog alla de människor som inte passar in någon annanstans än just här, alla de egensinniga musikanter på gator och tunnelbanevagnar, de som predikar och de som tigger. Du märks inte här, man gör som man vill.

Vi tackar för oss och kommer gärna tillbaka.

Just det, vi gick lite vilse och det slutade med att vi fick korsa Brooklyn Bridge, Manhattan Bridge och Williamsburg Bridge... TILL FOTS! Det kanske inte låter som en resa i klass med Huckleberry Finns men det var tungt, oh så tungt det var och värst av allt var att det var mitt fel. Mitt fel?
/Matz

Nedre Manhattan från Staten Island färjan

Brooklyn Bridge

Nedre Manhattan från Manhattan Bridge (bron som är framför är Brooklyn Bridge)

Matz kikar ut över Manhattan

Williamsburg, Brooklyn

Matz vid gitarren som vanligt och Arwid uttråkad bredvid :)

Matz fnissade hela vägen hem och tyckte inte alls mitt fynd av en kurt cobain t-shirt va lika coolt som ja tyckte, men de e ju en klassisk t-shirt....?
En av alla lattes o frappes som matz hällde i sig, här på Times Square

Panorama från toppen av Rockafeller center (nedre manhattan)

o så en panorama åt andra hållet, central park i mitten...

dessa fanns även för vuxna upptäckte vi lite senare...

när vi tröttnade på utsikten hade vi såhär kul!

Rockafeller center, däruppe var vi!

'
 The High Line (en park på en övergiven upphöjd tågbana)

En kväll på the metro diner

Såhär bodde vi :)

Avslutar med en bild på Matz från Strawberry Fields, Central Park.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Det är så otroligt underhållande att läsa era summeringar av delarna i er resa, Helt otroligt att ni får med så mycket känsla, i vad i berättar. Jag känner verkligen att jag ”är med er”
    Jag skrattar högt när jag ser bilden och läser Matz kommentar ”Matz vid gitarren som vanligt och Arwid uttråkad bredvid :)" Det speglar så mitt i prick er o skildaktiga
    vänskap och hur underbara människor ni är.
    Jag vill bara önska er: God tur, Gud bles your, hÄv Ö najs dÄj,
    /Ser fram i mot nästa rapport, far P

    SvaraRadera
  2. Det ser lovande ut! Ett Kurt Cobain-fan tillsammans med en addicted frappe-matz... Puss

    SvaraRadera