fredag 12 februari 2010

Ytterliggare en dag i Kapstaden

Jag vaknade som vanligt imorse. Klockan var runt 7:30 och solen sken inte. Jag tog fram den nyss paborjade boken "Berattelsen om Pi". Laste en stund och gick sedan for att kopa mig lite frukost. At och pratade med de jag har delat rum med tills idag da de akte. Gick ner till Waterfront for att kopa en biljett till Robben Island. Fick en till klockan 14. Gick hem till Hostellet, laste, somnade, vaknade, lagade lunch, at. Tog mig sedan ner till Mandela Gateway dar baten ut till on utgar ifran. Det var fint att jag fick en senare tid for molnen hade skingrat sig tills dess. Det var en harlig battur ut till on. Stilla hav. Baten guppade fram i lugn takt och jag njot av solen, utsikten over Kapstaden och dess berg i bakgrunden.


En buss tog oss runt en stund. Sedan skulle vi in i sjalva fangelsedelen. Vi mottes upp av en foredetta fange, han hade suttit dar i fyra ar. Han pratade varmt om Mr. Mandela som hade haft valdigt positiv inflytande innanfor murarna. Manga av de icke politiska fangarna som kom dit kunde inte ens stava till sitt namn men nar de lamnade on hade de nagot som kunde jamforas med en utbildning. Jag gillade vistelsen dar aven om det blev lite stressigt med tidsgransen som guiden hade. Han hade mycket att beratta och gjorde det valdigt passionerat men ocksa snabbt som helvetet sa han verkligen sag till att fa med sa mycket som mojligt.


En del av Sektion B dar Nelson Mandela befann sig stora
delar av de 18 ar han satt fangslad



Baten tillbaka till fastlandet var nastan annu battre. Jag plaserade mig i foren och lyssnade pa Jacksonville City Nights. Underbart. Pa piren tog jag mig en ol och en hamburgermeny. Det var jag latt vard efter allt matlagande. Nu ar jag tillbaka pa hostellet. Har duschat och sett mig i spegeln. Jag insag da att jag har brannt mig ganska rejalt i ansiktet. Jag trodde ju att molnen skulle ligga over mig hela dagen. Jag struntade darmed i att smorja in mig. Det kravs ingen raketforskare for att inse at vilket hall jag hade benan idag. Jag ar trott och imorgon borjar Safarit. Forsta dagen ska vi spendera i Kapstaden. Tablemountain, nagon vinodling, pingvinerna vid deras strand osv, jag ska forsoka somna tidigt. Lite mer lasning kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar